niedziela, 1 kwietnia 2012

"Pracuj bezustannie, obróć to w zabawę i nie trać poczucia humoru"
                                                                           Andy Warhol




 Andy Warhol to człowiek-legenda, prekursor popartu, najsłynniejszy
 i najbardziej kontrowersyjny amerykański artysta. Warhol zrewolucjonizował współczesną sztukę wykorzystując jako źródło inspiracji przedmioty codziennego użytku, fotografie znanych ludzi, slogany reklamowe. Jego powielane reprodukcje puszki Campbella i zdjęcia Marilyn Monroe, początkowo uznane za kicz, są dziś wystawiane w galeriach sztuki na całym świecie. Ale Warhol prowokował nie tylko jako artysta. Ten zamknięty w sobie i podobno chorobliwie nieśmiały człowiek również swoje prywatne życie zmienił
 w nieustanny happening. Tworzył ikony popkultury i szybko sam stał się ikoną.
 W latach 60 i 70 był bożyszczem artystycznej bohemy Nowego Jorku, przyciągał ludzi jak magnes.






Wywiad z 1965 r

Joseph Freeman: Czy sadzisz, że pop-art jest…
Andy Warhol: Nie
Joseph Freeman: Co ?
Andy Warhol: Nie
JF: Czy uważasz, że pop-art jest…
AW: Nie… Nie sądzę
JW: Dlaczego porzuciłeś reklamę ?
AW: Uhm, ponieważ za dużo tam zarabiałem
JW: Czy twoja obecna praca bardziej Cię satysfakcjonuje?
AW: Uhm, nie
JW: OK., skoro tak mówisz. Czy rysujesz dla siebie, by wyrazić swoją indywidualność pełniej, czy dlatego, że dobrze Ci płacą ?
AW: Uhm…. cóż, Gerard maluje wszystkie moje obrazy
JW: Jaki był cel zrobienia cztero i pół godzinnego filmu z Robertem Indiana jedzącym dwa grzyby ?
AW: Skąd wiesz, że to były dwa grzyby ? To był tylko jeden grzyb
JW: No w artykule, który czytałem, napisano, że to dwa grzyby
AW: Och, tylko jeden grzyb
JW: Jaki był tego cel?
AW: No, tyle czasu zajęło mu zjedzenie jednego grzyba
JW: Chodzi mi o to, czemu musiałeś to sfilmować
AW: Uhm, nie wiem. Był tam i jadł grzyba
JW: Ile czasu mniej więcej spędzasz malując?
AW: Wcale… jakiego koloru masz oczy?
JW: Chyba są niebieskie, ale moja matka mówi, że się zmieniają
AW: Wyglądają… wyglądają na brązowe
JW: Tak, to samo mówi. Mówi, że nocą wyglądają na brązowe
AW: Wiec dlaczego mówisz, że są niebieskie?
JW: Bo to kolor, który znam przez całe moje życie. Ona mówi, że są niebieskie
AW: Naprawdę?
JW: Tak, są niebieskie
AW: Są brązowe
JW: Są niebieskie
AW: Brązowe
JW: Tak, to znaczy,  wiesz, to nie moja wina. Po prostu sądziłem, że są niebieskie
AW: Są ciemne. Część środkowa jest taka czarna… jakiego rodzaju obrazy malujesz ?
JW: Wiesz, rodzice po prostu kupili mi sztalugi i …uhm… jak się to nazywa?
AW: Pędzel?
JW: Tak, pędzel. Pędzle i szkicownik, a ja nie namalowałem jeszcze niczego
AW: Może wylejesz nieco farby na podłogę, a potem położysz płótno…masz pokój…swój własny pokój?
JW: Tak
AW: Wiec weź płótno, które Ci dali, i połóż w drzwiach, a potem wylej farbę przed wejściem, potem ktoś wejdzie w farbę, w potem w płótno. I wtedy nie będziesz musiał nic robić
JW: Ale to nie będzie moja praca
AW: To stworzy piękne kolory
JW: Tak, to stworzy piękne kolory, ale to niezupełnie jest to , co chciałbym, robić
AW: Co chcesz, żebym ja zrobił?
JW: Lubię kształty
AW: Możesz mieć jakiś kształt na stopie
JW: Może mógłbym przyczepić małą gumowa pieczątkę do stopy
AW: Tak, to było by fantastyczne























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz