Dni Otwarte odbędą się 12 i 13 maja. TuArt zaprasza na
BEZPŁATNE wykłady,
warsztaty, filmy, konsultacje
Dziś przedstawiam wstępny harmonogram na pierwszy otwarty dzień w mojej pracowni. To co może ulec zmianie, to godziny spotkań i tytuł wykładu znanego w Zawierciu animatora kultury Jana Jończyka. Warto podkreślić, że artysta ten 14 kwietnia pokaże swoje wysmakowane kolorystycznie płótna w Galerii "Zawarte" w Zawierciu.
Już wkrótce przedstawię propozycję na drugi dzień dni otwartych. O wszelkich zmianach będę na bieżąco informowała.
SOBOTA
12.05.2012
10.30 – 10.45 Rozpoczęcie DNI OTWARTYCH – krótkie wprowadzenie
11.00 –12.30 „W Japonii”- warsztaty dla dzieci (4 – 11 lat) Z czego słynie kultura japońska? Czym bawią się dzieci w Japonii? Jak
smakuje japońska herbata? Zrobimy wspólnie laleczki kokeshi, pięknie zdobione
wachlarze oraz miecze samuraja. Warsztaty poprowadzi mgr sztuki Katarzyna Iłyszyn – Suski i mgr
sztuki Małgorzata Nieroda.
13.00 – 14.30 „W
Japonii” - warsztaty DESIGNu (od 12 roku życia)
O kulturze japońskiej, fotografii, drzeworytach
i kaligrafii. Projektowanie i wykonanie lampionu. Zajęcia poprowadzi mgr sztuki
Katarzyna Iłyszyn – Suski, mgr sztuki Małgorzata Nieroda.
15.30 –
16.30 Seans filmowy: „Potęga
sztuki – Turner”, reżyseria Carl
Hindmarch
17.00 –
18.00 „Dzieło sztuki w oczach twórcy i
odbiorcy” – Jak
odczytać i zrozumieć dzieło sztuki? Jak
poznać dzieło wybitne? Funkcja i walory estetyczne dzieła sztuki. Wykład
poprowadzi artysta plastyk Jan Jończyk
18.15 – 20.15 Seans filmowy – „Pillow Book”, reżyseria
Peter Greenaway
20.15 - Dyskusja na temat: „Czy ciało może być przedmiotem sztuki?”
Kilka słów o filmie "Pillow Book"
Peter Greenaway - brytyjski reżyser i scenarzysta, jeden z najbardziej kontrowersyjnych twórców filmowych ostatnich lat. Z wykształcenia malarz. Inspiracją do napisania scenariusza filmu “The Pillow Book" był dla Greenawaya pamiętnik Sei Shōnagon, japońskiej damy dworu, żyjącej na przełomie X i XI wieku. Znalazły się w nim jej obserwacje dotyczące codziennego życia, doświadczeń miłosnych, a także poezje, czy listy.
Główną bohaterką filmu jest młoda Japonka Nagiko (Vivian Wu), dla której pamiętnik Sei Shōnagon, czytany jej w dzieciństwie, staje sie głownym punktem odniesienia, podobnie jak ważny i intymny rodzinny rytuał - ojciec Nagiko w każde urodziny dziewczyny pisze pędzelkiem na jej twarzy życzenia. To sprawi, że w dorosłym życiu nakazuje ona kolejnym mężczyznom pisać na swoim ciele, poszukując w ten sposób idealnego kaligrafa, będącego zarazem doskonałym kochankiem. Ideałem okazuje się młody tłumacz Jerome (Ewan McGregor), którego kobieta początkowo uwodzi, aby dotrzeć przez niego do wydawcy książek swojego ojca, a w końcu sama się w nim zakochuje.
W filmie “The Pillow Book" Greenaway po raz kolejny próbuje odkryć i zbudować na oczach widzów nowe sposoby filmowej ekspresji. Podobnie jak w “Księgach Prospera" reżyser wybiera estetykę intermedialności, która zbliża pozycję widza filmowego do doświadczenia odbiorcy hipertekstu, tak tu wpisuje w ramy kadru dodatkowe obrazy. Czasami są one źródłem retrospekcji, czasami pokazują inną dziejącą się równolegle akcję, zawsze jednak stanowią element gry z widzem.
Autorem zdjęć do filmu jest stały współpracownik reżysera, Sacha Vierny, dzięki któremu panujący na ekranie nadmiar, zamienia się po raz kolejny w uporządkowane na wzór malarstwa kompozycje. W “The Pillow Book" inspirację estetyczną odnajdziemy nie tylko w dziełach europejskich malarzy, ale także w japońskich drzeworytach. Film Greenawaya staje się tym samym kolejnym świadectwem fascynacji człowieka Zachodu Japonią oraz kulturą Wschodu.
The Pillow Book
tytuł oryginalny: Pillow Book, The
reżyseria: Peter Greenaway
występują: Vivian Wu, Ewan McGregor, Yoshi Oida, Ken Ogata, Hideko Yoshida
tytuł oryginalny: Pillow Book, The
reżyseria: Peter Greenaway
występują: Vivian Wu, Ewan McGregor, Yoshi Oida, Ken Ogata, Hideko Yoshida
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz