wtorek, 10 kwietnia 2012

Przygotowania do DNI OTWARTYCH w TuArt CZAS ZACZĄĆ!

Dni Otwarte odbędą się 12 i 13 maja. TuArt zaprasza na  

BEZPŁATNE wykłady, warsztaty, filmy, konsultacje

Dziś przedstawiam wstępny harmonogram na pierwszy otwarty dzień w mojej pracowni. To co może ulec zmianie, to godziny spotkań i tytuł wykładu znanego w Zawierciu animatora kultury Jana Jończyka. Warto podkreślić, że artysta ten 14 kwietnia pokaże swoje wysmakowane kolorystycznie płótna w Galerii "Zawarte" w Zawierciu.
Już wkrótce przedstawię propozycję na drugi dzień dni otwartych. O wszelkich zmianach będę na bieżąco informowała. 

*      SOBOTA  12.05.2012

10.30 – 10.45   Rozpoczęcie DNI OTWARTYCH – krótkie wprowadzenie

11.00 –12.30   „W Japonii”-  warsztaty dla dzieci (4 – 11 lat) Z czego słynie kultura japońska? Czym bawią się dzieci w Japonii? Jak smakuje japońska herbata? Zrobimy wspólnie laleczki kokeshi, pięknie zdobione wachlarze oraz miecze samuraja. Warsztaty poprowadzi mgr sztuki Katarzyna Iłyszyn – Suski i mgr sztuki Małgorzata Nieroda.

13.00 – 14.30  „W Japonii”  - warsztaty DESIGNu (od 12 roku życia)
O kulturze japońskiej, fotografii, drzeworytach i kaligrafii. Projektowanie i wykonanie lampionu. Zajęcia poprowadzi mgr sztuki Katarzyna Iłyszyn – Suski, mgr sztuki Małgorzata Nieroda.

15.30 – 16.30  Seans filmowy: „Potęga sztuki – Turner”, reżyseria Carl Hindmarch

17.00 – 18.00  „Dzieło sztuki w oczach twórcy i odbiorcy” –   Jak odczytać i zrozumieć dzieło sztuki? Jak  poznać dzieło wybitne? Funkcja i walory estetyczne dzieła sztuki. Wykład poprowadzi artysta plastyk Jan Jończyk
       
     18.15 – 20.15  Seans filmowy – „Pillow Book”,  reżyseria Peter Greenaway


20.15 -  Dyskusja na temat: „Czy ciało może być przedmiotem sztuki?”



Kilka słów o  filmie "Pillow Book"

Peter Greenaway - brytyjski reżyser i scenarzysta, jeden z najbardziej kontrowersyjnych twórców filmowych ostatnich lat. Z wykształcenia malarz. 


Inspiracją do napisania scenariusza filmu “The Pillow Book" był dla Greenawaya pamiętnik Sei Shōnagon, japońskiej damy dworu, żyjącej na przełomie X i XI wieku. Znalazły się w nim jej obserwacje dotyczące codziennego życia, doświadczeń miłosnych, a także poezje, czy listy. 

Główną bohaterką filmu jest młoda Japonka Nagiko (Vivian Wu), dla której pamiętnik Sei Shōnagon, czytany jej w dzieciństwie, staje sie głownym punktem odniesienia, podobnie jak ważny i intymny rodzinny rytuał - ojciec Nagiko w każde urodziny dziewczyny pisze pędzelkiem na jej twarzy życzenia. To sprawi, że w dorosłym życiu nakazuje ona kolejnym mężczyznom pisać na swoim ciele, poszukując w ten sposób idealnego kaligrafa, będącego zarazem doskonałym kochankiem. Ideałem okazuje się młody tłumacz Jerome (Ewan McGregor), którego kobieta początkowo uwodzi, aby dotrzeć przez niego do wydawcy książek swojego ojca, a w końcu sama się w nim zakochuje. 

W filmie “The Pillow Book" Greenaway po raz kolejny próbuje odkryć i zbudować na oczach widzów nowe sposoby filmowej ekspresji. Podobnie jak w “Księgach Prospera" reżyser wybiera estetykę intermedialności, która zbliża pozycję widza filmowego do doświadczenia odbiorcy hipertekstu, tak tu wpisuje w ramy kadru dodatkowe obrazy. Czasami są one źródłem retrospekcji, czasami pokazują inną dziejącą się równolegle akcję, zawsze jednak stanowią element gry z widzem. 

Autorem zdjęć do filmu jest stały współpracownik reżysera, Sacha Vierny, dzięki któremu panujący na ekranie nadmiar, zamienia się po raz kolejny w uporządkowane na wzór malarstwa kompozycje. W “The Pillow Book" inspirację estetyczną odnajdziemy nie tylko w dziełach europejskich malarzy, ale także w japońskich drzeworytach. Film Greenawaya staje się tym samym kolejnym świadectwem fascynacji człowieka Zachodu Japonią oraz kulturą Wschodu.





The Pillow Book 
tytuł oryginalny: Pillow Book, The
reżyseria: Peter Greenaway
występują: Vivian Wu, Ewan McGregor, Yoshi Oida, Ken Ogata, Hideko Yoshida 



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza